Summa sidvisningar

onsdag 5 oktober 2011

Nya vägar

  Självfallet ska sleven var mitt i grytan :)
  Nyfiken som jag är och har en vilja av stål - när jag behöver den! Annars har jag t.ex inte överlevt alla svåra nervsmärtor jag kämpat mig igenom de sista åren.Men nu ett år efter den lyckade operationen, känner jag mig redo för nya utmaningar.
  Naturligtvis är inte min reumasjukdom försvunnit! Och inte min artros och inte min väderkänslighet heller. De tre hör liksom ihop och de är inte fixade med en op. Men med kost och träning går det att leva med dem - mera och mindre.
  Så , nu har jag tagit ett nytt steg och det är att jag skrivit in mig på YA ! Det vill säga YrekesAkademin i Gamla Vasa!!!
  Antar att en del av er höjer på ögonbrynen nu ;) Kan bara säga - Förvånas inte, undra blott!
Jag ska nu studera till följande: "Specialyrkesexamen för tolk för talhandikappade".
  Om jag i framtiden orkar och kan jobba med det så är det bra. Men blott jag tar mig till examen är jag nöjd! Men, jag tror att jag också något år ska kunna jobba med det. Dock inte på heltid utan mera sporadiskt kanske. Jag har nog alldeles för mycket sviter och skavanker som följd av mina kroniska sjukdomar , för att klara intensivt arbete med det.
  Men här och nu, är det viktigaste att jag känner mig motiverad, har en meningsfylld och jätte intressant sysselsättning som dessutom kan leda till något mera!
  Jag har  till en viss del inblick i teckenspråk. Men det är ju många inriktningar inom detta med talhandikap.
  Tiden får utvisa hur det blir.
  Men här och nu vet ni, varför jag  inte hinner skriva här varje dag, kanske .....
Jag ska nu i alla fall försöka.
  Till saken hör också, att jag har alldeles för styva, sjuka händer för att handarbeta nu. Teckenspråk då, undrar ni kanske. Jo, det fungerar som terapi för mina händer! Så där är +poäng .
-----
Ska vi ta och fira alla gamla kärringar som vågar ta steget och börja studera!
( Det finns ju 80-åringar som skrivit studenten och som skrivit in sig på universitet....)
---- Och ni läsare - kommentera, diskutera, gärna!!!!
Man ska sikta på molnen så kanske man når trädtopparna!







4 kommentarer:

  1. Grattis till att du vågade ta steget :) mycket givande att studera som "vuxen" då det bottnar i ett intresse. Lycka till på färden

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är också glad :) Det här är en gammal dröm som jag aldrig trott ska gå i uppfyllelse. Men nuuuuu !!!!!

    SvaraRadera
  3. Gunilla det klarar du galant ! Lycka till !

    SvaraRadera
  4. Tack, tack! Hoppas på det bästa jag också:)

    SvaraRadera