Summa sidvisningar

torsdag 13 januari 2011

Tjugondag dag knut...

...sopar julen ut :) Den traditonen har jag personligen inte deltagit i. Men vet att det i Närpes i många byar var vanligt förr. Men däremot brukar jag hålla hårt på att julen ska bort på tjugondagen. Så blev det nu inte i år och jag tror att det är första gången!
  Det sägs att vi nu har halva mängden snö för i vinter. Dvs tjugondags-barren ligger mitt i snön. När julgranen kastas ut och barren ramlar i snön så....
  Vi har i alla fall haft snö varje dygn sedan 9:de dag jul och det ser farligt ut med att det kan bli 9 veckor snö... Hemska tanke! Tills 6 mars !
  Då kanske det blir som i West Redding Conn USA.
Där fick de på ett dygn - för ett par dagar sedan - 1 m snö!! Det ni!
För övrigt går midvintern sin gilla gång på Mattsgård. Småflickorna kommer och far och vi gör så gott vi kan för att de ska bli omskötta och må bra här.
  Dieten går hyfsat också. Snart är jag i mål - dock inte innan närmare sommaren. Men i huvudsak håller jag denna diet för att jag , vi, mår otroligt bra när vi äter så här.
  Nu ska jag ta natt så jag orkar med juniorerna i morgon. Och bäst att gardera sig i fall någon av dem sover oroligt i natt. De sover nämligen här. Mamma jobbar kväll i dag och har tidig morgon i morgon. Det betyder att småflickorna mår bättre av att sova här och få ha det mysigt i morgon bitti.
God Natt och Sov Gott !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar