Summa sidvisningar

torsdag 8 december 2011

Ny flaggdag i Finland

 I dag, den 8 dec 2011 är denna dag allmän flaggdag. Till vems ära? Jo, Jean Sibelius.
Min första tanke när jag hör eller tänker på hans namn är Finlandia. Så vacker och så mäktig!
----
  Jag har varit till skolan, YA, i kväll. Lärt oss om bildverktyg, kommunikationstavlor mm. Det är såååå intressant! Men, det är nu det riktigt jobbiga börjar! Sådant som ska verställas i praktiken och samlas material, verkställa övningar osv.
----
  Så lite väderiaktagelser.
I morgon: Tö i morgon -tö hela vintern
  Dessutom är det ANNA-dagen och då ska lutfisken (torrfisken) läggas i blöt.Annars hinner den inte bli klar till jul.
-----
  Hörde något intressant i radion i dag.
Någonstans i Norge - kommer inte ihåg platsen - har de en stor fest med att äta lutfisk. Ungefär som kräftskiva men med lutfisk då.
  De startade måltiden ett givet klockslag, befann sig i en restaurang, och festen, ljudet, lär vara öronbedövande! Och fisken är tillredd av den finaste fisken. Inte sönderkokad i vatten i kastrull på spisen utan tillredd i ugn. Med mandelpotatis , vitsås, ärtpuré, och knaperstekt bacon! Det sistnämnda har jag inte hört förr.
  Nu har någon restaurang i Hangö (tror jag att det var) tagit upp detta ämne och börjat ordna liknande lutfiskfester.
  Det går framåt i vår värld!
-------------------

Teckning av Sibelius gjord av Albert Edelfelt år 1905. Teckningen var också en skiss inför väggmålningen i festsalen på Helsingfors Universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar