Summa sidvisningar

måndag 19 december 2011

Julveckan 5 dagar kvar

  Ja om man inte räknar dagen D, alltså.
Ska vara hög tid att ta sig i kragen och fixa lite mera julstämning .
  Har tänkt mig att baka i dag.
 Konstiga tider egentligen. För några år sedan bakade jag många kakor, choklad, frukt och alla möjliga. Och småbröd och bullar , matbröd i massor!
  Nu behöver jag inte mycket av ovannämnda bakverk!
Med den lågkolhydrats-kost vi numera anammat i huset, äter vi mat och inte så mycket extra.
Undantag finns ju förstås. Det är när någon t.ex kommer på besök. Då vill man av gammal tradition ha något att bjuda på. Men även då får gästerna hålla till godo med det jag har - dvs lågkolhydrats-bröd.
 Nu mera när vi bjuder hem gäster gör jag vanligtvis mat och sedan kaffe med tårta och kanske småbröd.
Har inte hört någon klaga - men det kommer kanske inte till mina öron;)
  I alla fall, i dag ska jag fixa några kakor och bröd . Turligt nog finns ju frysen!
Min frukost i dag. "Frukostbulle, sallad, smör,ost och brie. " Den andra bullen sparar jag till ett annat tillfälle. Räckte utmärkt med en bulle som jag delade i två halvor. Givet vis LCHF. Egentligen, bullen är LC och pålägget LCHF.
-----
  En bulle innehålller 137 kcal, 11 gram fett,7,2 gram protein och 1,7 gram kolhydrater.
Receotet då? Kommer här !
Frukostfrallor 6 st. 
½ dl Fibrex
½ dl vatten
2 ägg
½ dl BakePro
1 dl kokosnötsmjöl
1 dryg tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
½ dl grädde
½ dl vatten
1 dl kesella
2 msk kallpressad kokosolja.
-----
Lägg fibrex i blöt i ½ dl vatten.
Blanda övriga ingredienser utom kokosoljan.
När fibrex svällt en stund  blandas kokosoljan i där. Blanda väl!

Blanda samman fibrex-oljeblandningen + blandningen'övriga ingredienser' .
  Forma 6 bullar på bakplåt.
Grädda ca 20 min i 200 grC



 

2 kommentarer:

  1. Tittar bara in och säger hej, men kommer tillbaka och "snor" lite recept;)

    SvaraRadera
  2. Tack för det ! Roligt med besök !

    SvaraRadera