Summa sidvisningar

måndag 7 november 2011

Och så var det Svenska Dagen

 Halva Svenska Dagen  - 6 nov - sov jag bort! Men det behövde jag! Jag var genom trött och nu har jag ny energi att använda denna vecka.
  Och det behövs! Planerna ligger nu i första hand i att sköta barnbarnen de fyra första dagarna. Måndag till och med torsdag. Sedan har jag också program fredag och lördag inbokat. Och så Farsdag på söndag! Men det där får vi återkomma till.
  Måste gardera mig litet nu ifall jag inte hinner skriva på någon dag igen. Strävar efter att skriva varje dag men ibland lyckas det inte, som ni väl märkt.
  ----
  Lite bondepraktika nu: Angående den 10/11 ,Martin och Martina, Om det fryser den natten, så mycket att 3 sandkorn hålls ihop, blir vintern sträng och obeständig. Kan tillägga att så skedde förra året och ni vet hur det var, -32 grader!. Så kolla läget natten till torsdag nu! På kvällen är det Mårtens afton.
  Dagen efter , den 11/11 är det Mårten då. Åker Mårten släde så rider Anders  och tvärt om.  - Är det mulet den dagen , blir vintern ostadig, är det kallt blir den sträng.
  Just nu är det lite långsökt att vi ska ha snö i mitten av veckan, men vem vet? Överraskningar har kommit förr! Men ser man på väderkartan visar de någon ynka snöflinga på onsdag i nästa vecka.
  Som vanligt är det bäst att kolla läget efteråt, då vet man!
-----
  Utan vidare kan man väl säga att det här vädret börjar bli monotomt nu. Samma fukt och +5 -10 grader varje dag. Ska verkligen börja kännas bra med lite frusen mark och gärna någon cm  - inte dm - med snö. Ska bli ljusare och ge mera energi till kropp och själ.
  Ombyte förnöjer, som bekant.
----
Vi kan väl fira Svenska Dagen i dag -fastän den var i går!- eller...? Jo, det gör vi! Skål för svenskheten i Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar