Summa sidvisningar

söndag 24 april 2011

Påska-sommar...

är pingsta-vinter och tvärt om.
   Vädrar man kläder på Markus-dagen så kommer ingen mal i dem. I år är det Markus på annandag påsk.Markus dagen är vanligen kall och är det -grader den natten fryser det 40 nätter. Det behöver dock inte vara 40-nätter på rad.  Kör de rå rad blir det väl tills början på juni.
  När jag för många år sedan började jobba med åldring hände följande en 'Markus-morgon' . När jag kom på morgonen och gick från rum till rum för att kolla att allt och alla var i skick, sade tanten X uppgivet: "Ja  vad ska vi göra nu"?
Jag oförstående :" Vad då göra? Har det hänt något" ?
Tant X: "Nå, nog vet du det, det har ju frusit i natt" !
Jag: " Jaa, ja just". Jag hade glömt vår diskussion från för några dagar tidigare och hade inte en tanke på den. Var väl lite annat att tänka på då när man hade ansvar för ett tjugotal åldringar ;)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar