Summa sidvisningar

söndag 25 november 2012

November , mörk och dyster

Har inte direkt haft förhoppningar om annat heller ! Vanligen är ju november mörk.och dyster....
Enligt bondepraktikan tyder allt på en mild  och fuktig vinter. Ingen höjdare precis!
  Enligt mig ska det vara vinter på vintern och sommar på sommaren! Men, det lär jag väl inte kunna påverka så...
  Var på julfest-middag i går kväll. En enastående god middag! Serverades på Stundars/Hemmergården .Buffé bord som dignade och svångremmar som stramade sedan :)
  I dag firar jag födelsedag. Planerade så smått att fara till centrum på julöppning ....men nej, tror jag ångrar mig... Bäst att vara hemma och prioritera lite data-jobb.
  Blev lite ändringar i planerna med mina studier. Så nu är det bråttom !!!
 Examenstillfället blev tidigarelagt med 2 veckor! På min begäran av olika orsaker. Det blir säkert bra!
  ---
Ska ge er ett hemmagjort LCHF-julglöggrecept med mindre kolhydrater. Jag har fångat det här på en sida.

LCHF glögg

Ingredienser

75 cl rödvin (antingen med eller utan alkohol)
Skalet och saften från en apelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
1,5 dl björnbär
1,5 dl blåbär


Börja med apelsinen. Du kan antingen klyfta apelsinen eller så river du skalet och pressar saften ur den. 
Lägg samtliga ingredienser i en kastrull och låt nästan koka upp.

Precis innan det börjar koka, ta av kastrullen ifrån värmen.
Låt glöggen stå och vila i kastrullen under lock tills den svalnar ca. 2-3 timmar.

Sila av och häll sedan tillbaka på flaska.
Önskas lite mer fart i glöggen, kan du hälla i 1-2 dl starksprit.

Servera med mandlar och en lchf-pepparkaka!
 I morgon  - eller  när det nu blir . ska jag ge ett pepparkaksrecept dito. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar