Summa sidvisningar

torsdag 25 oktober 2012

Första snön

...kom i dag!
Inte mycket men så här. Temperaturen är nu +1 men går lite upp och ner. Vi får väl se hur länge det ligger kvar. Just nu visat sig solen till och från och mera mulet ser ut att komma upp söderifrån.
  Det var rakt nordlig vind i morse men nu är den västlig.
Hösten har nu mera fortskridit på normalt sätt - efter allt regnande!
  Har räddat mina amaryllis som stått ute i sommar. Och en del av de andra övervintrarna som pelargoniorna...Men en hel del struntar jag blankt i att ta in! Måste helt klart avveckla en del. En del blommar ändå så sent att det hinner bli halv-vinter innan de startar!
  ---
  Jag hade mitt andra (av tre) examenstillfället senaste måndag. Och, jag blev godkänd! Tack för det! Det här har ju sin orsak till att jag inte varit inne här och skrivit nu på en tid. Alla ursäkter är ju bra , utom de dåliga ;)
Har det tredje ex.tillf. den 17 dec. om det går som planerat.
----
  Har roat mig med att koppla av med bakning nu några dagar. Inte hela dagarna! Nej, vädrets makter stjäl så mycket energi av min kropp! Läste i en tidning för många herrans år sedan, att det enda som hjälper mot vädersjukan är massor av starkt kaffe! Kanske det?! Åtminstone rinner många koppar ner för strupen när man har värk och mår dåligt!
   Planerar en shoppingutfärd tills lördag. Ett par vänner som aldrig varit till Tuuri vill att vi far och kollar läget där. Och visst, gör ju inget annat illa den dagen då!
   Lovade göra köttbullar till middag i dag. Hm...köttfärsen ligger ännu i frysen...får pausa nu och rusa efter den!
---
  Så där ja!
Tranorna då...De skockade sig vid Söderfjärden och samlade, ordnade leden den 24 sept och några dagar
framåt . Exakt när de for vet jag inte men första snön kom 32 dagar senare...kanske for de inte innan månadsskiftet... Heter ju 25 dagar efter att de farit ska första snön komma!
  ---
Nu tror jag det blir till att baka en Mandeltårta :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar