Summa sidvisningar

torsdag 26 juli 2012

Lite ledigare dag

I går satt jag och funderade och skrev på skolarbeten. Måste tillstå, att sommaren inte är den tid när man är som mest motiverad för studier!
Men det får gå!  Jag är själv orsak till det så inte värt att beklaga sig.
  I dag ska jag ta mig an helt andra sysslor. Till och med städa litet kanske. Och så har jag mitt träningsprogram som ska utföras.
  Jag har ett personligt utformat muskelstärkande program. Dagbok som ska fyllas i och redovisas den 28 augusti. Varför? Jo, muskelstärkande för mag- och ryggmuskler för att hålla min skrangliga ryggrad på plats. Och dagboken då? Jo för att jag är dålig på att hålla pli på mig själv! Detta vet jag om och därför bad jag fysioterapeuten att ställa krav på mig! Så också här får jag skylla mig själv!
  Dessutom kör jag ju ett eget motionsprogram för kondisens skull. Utövar stavgång, promenader och cykelturer minst 5 gånger per vecka och i medeltal 1 timme varje gång.
  Allt detta är nu möjligt tack vare min lyckade operation i ryggen september 2010. Har så sakteligen kommit i gång. För att nu känna att det flyter på bra. Visst, någon arbetsmänniska blir jag väl knappt mera. Men så där till husbehov har jag nu ett bra liv. Bara jag vet var gränserna går så... Inflikar vila några gånger varje dag osv. Så något lättare arbete några timmar per dag är ok.
  På lantbruket är det nu andra omgången aktuell med att plocka flyghavre . Lite på 40 ha som ska traskas igenom. Sonen, (bonden) , och Moffa vandrade ca hälften i går. Trötta och våta sedan.
  I dag följer mera.
  I fjol , alltså 2011, startade skörde-arbetet den 13 augusti. Sedan var det klart på 5 !!! dagar. Något sådant blir det inte i år! Till att börja med är allt mycket senare. Och på grund av regnet i våras blev det ca 2 veckors paus i vårsådden. Så följdaktligen blir det paus i skördearbetet också. Växterna ska ha sina växtdagar för att hinna mogna. Går inte att arbeta emot naturen!
  Jordgubbsskörden har också blivit både senare och mera utdragen i år. Dels av regnandet och dels av det svala vädret vi haft i sommar.
  Men nu har vi sydliga vindar och varmare väder. Så är det ju också rötmånad! Den, rötmånaden alltså, gick in den 22/7 .
  I morgon, 27/7 är Sjusovardagen. Kravla er sängen i tid! Annars sover ni länge hela året! Dessutom om det regnar så regnar det minst 3½ vecka  men ofta i hela 7 veckor!! Då tror jag att jag går i ide!!!
 Nu tror jag det är dags att gå ut i solen och kolla i trädgården litet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar